A Szentistváni ÁMK általános iskolai intézményegységének házirendje (kivonat)

A tanórák rendje

A hetesek feladatai

Ügyeleti rend

A létesítmény-használat korlátai

A számonkérés formái, szabályai

A tanulók jutalmazásának formái, rendje

A tanulókra vonatkozó fegyelmező intézkedések

A mulasztás igazolásának módja

A tanulók magatartásának és szorgalmának értékelése

Magatartás

Szorgalom

A tanórák, foglalkozások napi, heti rendjének kialakítási szabályai

A hét öt munkanapból áll, hétfői nappal kezdődően és a pénteki nappal bezáróan.

A tanórák rendje a következő:

1. óra 745 -830
2. óra 840 -925
3. óra 945 -1030
4. óra 1045 -1125
5. óra 1135 -1220
6. óra 1230 -1315
A tanórán kívüli foglalkozások ideje: 1500 -1800
A napköziben a  védett tanóra ideje: 1400 -1500

A folyamatos felügyelet, ügyelet biztosításának rendje:

Az iskolában az alábbi tanulói felelősök működnek:

A hetesek megbízatása egy-egy hétre szól, az osztályfőnök kijelölése alapján. A hetesek nevét az osztálynaplóban fel kell tüntetni. A hetesek feladataikat a tanítási idő előtt 15 perccel kezdik meg.

A hetesek feladatai az alábbiak:

A 4–6–8. osztályos tanulók a tanítás előtt és az óraközi szünetekben tanulói ügyeletet látnak el. A tanulói ügyelet beosztását az osztályfőnök végzi. A tanulói ügyeletesek segítik a kijelölt területükön a nevelők munkáját, ügyelnek a rendre.

Az ügyeleti munkát félévenként az osztályfőnök értékeli, melyet a DÖK jutalmaz.

Az értékelés szempontjai:

A félév ideje  alatt legtöbb kiváló eredményt elért osztály  az első (stb). A kiváló eredmények összeszámolásánál százalékot kapunk – a ténylegesen ügyeleti munkával töltött idő és a kiváló teljesítmények arányát nézzük.

A nevelők közül egyik a fölső, a másik az alsó folyosón ügyel a rendre az ügyeletes diákok segítségével.

Ügyeleti rend:

700 - tól Az ügyeletes nevelő megkezdi munkáját
715 - kor Felszerelés – egy ügyeletes nevelő, az ügyeletes osztály diákjai (ügyeletes füzettel)
715 – 730 jó idő esetén az udvaron-téren, egyébként a folyosón gyülekeznek a gyerekek, reggeli illetve uzsonnavásárlás miatt a folyosón tartózkodhatnak
730 Az osztályok bevonulnak termekbe, felkészülnek az első órára a  hetesek és egyéb felelősök megkezdik munkájukat, a tanáriba az osztálykulcsokért és egyéb okból a nap folyamán kizárólag az ajtóban  álló ügyeletes léphet napló gyerek kezébe semmilyen körülmények között  nem kerülhet
745 Az iskolaparancsnok becsenget az első órára, a szünetre illetve órára való csengetés is az iskolaparancsnok dolga
1220 – 1230 Leszerelés: ügyeletes nevelő, az ügyeletes osztály diákjai (ügyeletes füzettel) a leszerelés részeként az ügyeletes nevelő az általa kiválasztott  3–5 ügyeletessel elvégzi az osztályok  tisztaságának ellenőrzését ( lásd tisztasági verseny)
  Értékelés:  hibapontokat adunk a napi munka folyamán ejtett  hibákért (pl.  1 hibapont, ha késik az ügyeletes reggel, további hibapontok adhatók, ha kifogásolható az ügyeleti munka – nem önállóan dolgozik, többször kell figyelmeztetni, elhagyja az ügyeleti helyét - , nem jelenik meg a leszerelésen az utolsó becsengetés előtt

Ügyeleti helyek

A létesítmény-használat korlátai

E Vissza a lap tetéje

A szaktermeket és egyéb helyiségeket minden eltávozás után be kell zárni. A tanítás végén a székeket a padokra fel kell helyezni. Ezért a teremben utolsó órát tartó nevelő a felelős.

A bezárt termek kulcsát a nevelői szobába kell leadni. A nevelőibe csak az itt ügyeletet ellátó gyerek léphet be. Naplót gyerek a tanáriból nem vihet ki, oda nem vihet be.

Vagyonvédelmi okokból az iskola helyiségeit, tantermeit az utolsó óra, foglalkozás után kulccsal be kell zárni. Ezért a hetesek a felelősök.

A testnevelés órára szükséges felszereléseket haza kell vinni, tanteremben nem hagyhatók.

A számonkérés formái, szabályai

1-3. évfolyamon, félévkor és évvégén, a 4. évfolyamon félévkor szöveges értékelést végzünk. (A 2004-2005-ös tanévtől felmenő rendszerben.) A 4. évfolyam végén, ill. az alapozó és fejlesztő szakaszokban félévkor és évvégén osztályzattal értékelünk.

Az osztályzás a hagyományos öt-fokozatú skálával történik.

A beszámoltatás szóban vagy írásban történik.

Az írásbeli beszámoltatás fajtái:

A tanulók jutalmazásának formái, rendje

Azt a tanulót, aki példamutató magatartást tanúsít, vagy képességeihez mérten folyamatosan jó tanulmányi eredményt ér el, vagy az osztálya, illetve az iskola érdekében közösségi munkát végez, vagy iskolai, illetve iskolán kívüli versenyeken, vetélkedőkön vesz részt, vagy bármely más módon hozzájárul az iskola hírnevének megőrzéséhez és növeléséhez, az iskola jutalomban részesíti.

Az iskolai jutalmazás történhet írásban és szóban.

Jutalmazni lehet:

Jutalmazás formái:

Az „Év diákja” kitűntető címet olyan tanuló kaphatja meg, aki folyamatos, évekre visszamenőleg színvonalas tanulmányi munkát végzett, kiváló magatartásával kitűnt társai közül, aktív részese volt a diákönkormányzati munkának, példaképe lehet az intézmény tanulóifjúságának.

Az Év sportolója olyan tanuló lehet, aki folyamatosan kimagasló teljesítményt nyújt valamelyik iskolai sportágban.

Az „Év diákját”, illetve az „Év sportolóját” a tanulóifjúság, a diákönkormányzat javaslata alapján a nevelőtestület választja nyílt vagy titkos szavazással.

A tanuló kiemelkedő teljesítményét (általános tantestületi dicséret) félévkor és tanév végén be kell jegyezni a bizonyítványba. Általános tantestületi dicséret feltétele: 5 tantárgyi kitűnő (ebből max.2  készségtárgyból is lehet)

A tanulókra vonatkozó fegyelmező intézkedések formái, rendje

E Vissza a lap tetéje

Azokat a tanulókat, akik az iskolai házirendet tanórán vagy tanórán kívül, az iskolán belül vagy az iskolán kívül (osztálykirándulások, terepi túrák, szabadég foglalkozások) megszegik, vagyis az iskolai közösség normáit sértő magatartást tanúsítanak, fegyelmező intézkedésben kell részesíteni.

A tanulók fegyelmezetlen magatartását rendszabályozó intézkedések a következők:

Az elmarasztalás fokozatainak megállapítása az osztályfőnök feladata, s ez az osztályban tanító szaktanárok véleményének figyelembevételével történik. A büntetést írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni, ill. az osztálynapló megjegyzés rovatába be kell jegyezni.

A tanulókra vonatkozó fegyelmi eljárás és anyagi kártérítési felelősség szabályai

Ha a tanuló kötelességeit vétkesen és súlyosan megszegi, a fegyelmi eljárást fegyelmi eljárás alapján, írásbeli határozattal fegyelmi büntetésben részesíthető.

A fegyelmi büntetés lehet:

A fegyelmi büntetést a nevelőtestület hozza.

Ha a tanuló tanulmányai folytatásával összefüggésben az iskolának kárt okoz, ez esetben a Ptk. szerint kell eljárni. A tanuló szülője/képviselője a jogszabályokban előírt módon és mértékben kártérítésre kötelezhető. A kártérítés pontos mértékét az iskola igazgatója határozza meg.

A mulasztás igazolásának módja

Az iskolai kötelező foglalkozásokról való távolmaradást igazolni kell. Az iskola minden, a tanuló mulasztására vonatkozó adatot köteles dokumentálni. A szülő legfeljebb 3 nap távollétet igazolhat. Előzetes engedélyt a 3 napnál hosszabb mulasztásra az igazgató adhat.  Az igazolást a hiányzást követő első osztályfőnöki órán be kell mutatni.

A tanóráról való késést a szaktanárnak kell jelölni, melyet az osztályfőnök összesít. Ha a késések összesítése eléri az 1 tanóra időtartamát, a nevelő megteszi a szükséges lépéseket. Az így keletkezett hiányzást is igazolni kell.

Az igazolatlan mulasztással kapcsolatos teendők ellátása az osztályfőnök feladata. Ezeket dátummal ellátva az osztálynapló jegyzett rovatában írásban rögzíteni kell.

A tanórán kívüli foglalkozásokról történő távolmaradást igazolni kell.

A tanórán kívüli kötelező foglalkozások:

A tanórán kívüli választható foglalkozások:

Az igazolatlan mulasztás miatti intézkedések rendje

Első ízben történt igazolatlan mulasztás esetén a szülőt az erre a célra rendszeresített nyomtatványon értesíteni kell az igazolatlan mulasztásról és annak következményeiről.

Másodízben történt igazolatlan mulasztás esetében az osztályfőnök az igazolatlan mulasztás észlelésének napján köteles a „Feljelentés igazolatlan iskolai mulasztás miatt” c. nyomtatványt kitölteni, és az iskolavezetésnek leadni, valamint az iskola gyermek és ifjúságvédelmi felelőse a családsegítő központ és gyermekjóléti szolgálat közreműködését igénybe véve a tanuló szülőjét, képviselőjét megkeresni.

Egyéb speciális, az iskolára vonatkozó előírások

Az iskolai ünnepélyek kötelező ruházata mind a tanuló mind a pedagógus részére a sötét alj és a fehér felső.

Intézményünkbe a tanuló által behozott értékekért, így a kerékpárokért sem vállalunk felelősséget.

Mobiltelefon használata a tanóra, illetve a tanórán kívüli foglalkozások ideje alatt mind a tanulónak, mind a nevelőnek nem megengedett. Ezért ezen időpontok alatt a telefonokat ki kell kapcsolni.

Iskolánkban a szerencsejáték mindenféle fajtája, valamint az „ üzletelés” tilos.

A tanulótól a tanóra alatt elvett, illetve a nem engedélyezett elvett tárgyakat a pedagógus csak a szülővel történt egyeztetés után adja vissza.

Nem engedélyezett eszközök:

A tanítás befejezése után amennyiben a tanulónak nincs szervezett foglalkozása hagyja el az intézményt.

A házirend betartása a közművelődési intézményegység által használt helyiségekben a látogatókra is vonatkozik.

A tanulók magatartásának és szorgalmának értékelése

E Vissza a lap tetéje

Tanulóink magatartásának és szorgalmának minősítési rendszerét az osztályfőnöki munkaközösség készítette el. Az értékelést az osztályfőnök végzi (az osztályban tanító nevelők, a napközis és a tanulószobai nevelő véleményét figyelembe véve) a tanulói közösség véleményének meghallgatása után.

Magatartás

A minősítés az életkori sajátosságok figyelembevételével fejezi ki a közösséghez, annak tagjaihoz való viszonyt. (Felelősségtudat, önállóság, közért végzett tevékenység, hangnem, segítőkészség, viselkedés.) A minősítés azonos elvek alapján valósul meg osztályközösségi, évfolyami, iskolai szinten.

Példás:

Jó:

Változó:

Rossz:

Szorgalom:

A minősítés az egyéni képességek alapján - a körülmények mérlegelésével - kifejezi a tanulmányi munkához való viszonyt.

Példás:

Jó:

Változó:

Hanyag

A minősítés során az értékelési szempontok közül a tanulóknak nem feltétlenül szükséges mindegyiknek megfelelnie.

 

E Vissza a lap tetéje