A Szentistváni ÁMK általános iskolai intézményegységének házirendje (kivonat) |
A tanórák rendjeA hetesek feladataiÜgyeleti rendA létesítmény-használat korlátaiA számonkérés formái, szabályaiA tanulók jutalmazásának formái, rendjeA tanulókra vonatkozó fegyelmező intézkedésekA mulasztás igazolásának módjaA tanulók magatartásának és szorgalmának értékelése
|
A tanórák, foglalkozások napi, heti rendjének kialakítási szabályai
A hét öt munkanapból áll, hétfői nappal kezdődően és a pénteki nappal bezáróan.
1. óra | 745 -830 |
2. óra | 840 -925 |
3. óra | 945 -1030 |
4. óra | 1045 -1125 |
5. óra | 1135 -1220 |
6. óra | 1230 -1315 |
A tanórán kívüli foglalkozások ideje: | 1500 -1800 |
A napköziben a védett tanóra ideje: | 1400 -1500 |
A folyamatos felügyelet, ügyelet biztosításának rendje:
Az iskolában az alábbi tanulói felelősök működnek:
hetesek,
tanulói ügyeletesek
A hetesek megbízatása egy-egy hétre szól, az osztályfőnök kijelölése alapján. A hetesek nevét az osztálynaplóban fel kell tüntetni. A hetesek feladataikat a tanítási idő előtt 15 perccel kezdik meg.
gondoskodnak a tanterem előkészítéséről a tanórákra (tábla, kréta, stb.),
a szünetben a termet kiszellőztetik,
a szünetben a tanulókat a folyósóra, vagy az udvarra kiküldik,
az óra kezdetén a nevelő megérkezéséig felügyelnek az osztály rendjére,
a fegyelmezetlen tanulókat figyelmeztetik,
ha az órát tartó nevelő a becsöngetés után öt perccel nem érkezik meg, jelentik az igazgatóságnak,
óra végén gondoskodnak az osztály rendjéről, tisztaságáról (letörlik a táblát, bezárják az ablakokat, leoltják a villanyt, összeszedik a szemetet, a tanítás végén felrakatják társaikkal a padokra a székeket stb.).
A 4–6–8. osztályos tanulók a tanítás előtt és az óraközi szünetekben tanulói ügyeletet látnak el. A tanulói ügyelet beosztását az osztályfőnök végzi. A tanulói ügyeletesek segítik a kijelölt területükön a nevelők munkáját, ügyelnek a rendre.
Az ügyeleti munkát félévenként az osztályfőnök értékeli, melyet a DÖK jutalmaz.
Az értékelés szempontjai:
A félév ideje alatt legtöbb kiváló eredményt elért osztály az első (stb). A kiváló eredmények összeszámolásánál százalékot kapunk – a ténylegesen ügyeleti munkával töltött idő és a kiváló teljesítmények arányát nézzük.
A nevelők közül egyik a fölső, a másik az alsó folyosón ügyel a rendre az ügyeletes diákok segítségével.
700 - tól | Az ügyeletes nevelő megkezdi munkáját |
715 - kor | Felszerelés – egy ügyeletes nevelő, az ügyeletes osztály diákjai (ügyeletes füzettel) |
715 – 730 | jó idő esetén az udvaron-téren, egyébként a folyosón gyülekeznek a gyerekek, reggeli illetve uzsonnavásárlás miatt a folyosón tartózkodhatnak |
730 | Az osztályok bevonulnak termekbe, felkészülnek az első órára a hetesek és egyéb felelősök megkezdik munkájukat, a tanáriba az osztálykulcsokért és egyéb okból a nap folyamán kizárólag az ajtóban álló ügyeletes léphet napló gyerek kezébe semmilyen körülmények között nem kerülhet |
745 | Az iskolaparancsnok becsenget az első órára, a szünetre illetve órára való csengetés is az iskolaparancsnok dolga |
1220 – 1230 | Leszerelés: ügyeletes nevelő, az ügyeletes osztály diákjai (ügyeletes füzettel) a leszerelés részeként az ügyeletes nevelő az általa kiválasztott 3–5 ügyeletessel elvégzi az osztályok tisztaságának ellenőrzését ( lásd tisztasági verseny) |
Értékelés: hibapontokat adunk a napi munka folyamán ejtett hibákért (pl. 1 hibapont, ha késik az ügyeletes reggel, további hibapontok adhatók, ha kifogásolható az ügyeleti munka – nem önállóan dolgozik, többször kell figyelmeztetni, elhagyja az ügyeleti helyét - , nem jelenik meg a leszerelésen az utolsó becsengetés előtt |
Ügyeleti helyek
Iskolaparancsnok (1 fő) /az egész iskola területén
főbejáratnál (2 fő)
tanári szobánál (1 fő)
alsó folyosón (2 fő)
fölső folyósón (2 fő)
udvari bejáratnál (2 fő)
tornacsarnokban (2 fő)
udvaron (2fő) /rossz idő esetén a felső folyosón
A létesítmény-használat korlátai |
A szaktermeket és egyéb helyiségeket minden eltávozás után be kell zárni. A tanítás végén a székeket a padokra fel kell helyezni. Ezért a teremben utolsó órát tartó nevelő a felelős.
A bezárt termek kulcsát a nevelői szobába kell leadni. A nevelőibe csak az itt ügyeletet ellátó gyerek léphet be. Naplót gyerek a tanáriból nem vihet ki, oda nem vihet be.
Vagyonvédelmi okokból az iskola helyiségeit, tantermeit az utolsó óra, foglalkozás után kulccsal be kell zárni. Ezért a hetesek a felelősök.
A testnevelés órára szükséges felszereléseket haza kell vinni, tanteremben nem hagyhatók.
1-3. évfolyamon, félévkor és évvégén, a 4. évfolyamon félévkor szöveges értékelést végzünk. (A 2004-2005-ös tanévtől felmenő rendszerben.) A 4. évfolyam végén, ill. az alapozó és fejlesztő szakaszokban félévkor és évvégén osztályzattal értékelünk.
Az osztályzás a hagyományos öt-fokozatú skálával történik.
A beszámoltatás szóban vagy írásban történik.
Az írásbeli beszámoltatás fajtái:
a munkafüzet feladatainak megoldása
alkalomszerűen készített feladatlapok megoldása
feladatgyűjtemények válogatott feladatainak megoldása
különféle tesztek megoldása
témazáró feladatlapok megoldása
otthoni írásbeli munka elkészítése
Azt a tanulót, aki példamutató magatartást tanúsít, vagy képességeihez mérten folyamatosan jó tanulmányi eredményt ér el, vagy az osztálya, illetve az iskola érdekében közösségi munkát végez, vagy iskolai, illetve iskolán kívüli versenyeken, vetélkedőkön vesz részt, vagy bármely más módon hozzájárul az iskola hírnevének megőrzéséhez és növeléséhez, az iskola jutalomban részesíti.
Az iskolai jutalmazás történhet írásban és szóban.
Jutalmazni lehet:
Szaktárgyi eredményességért (adhatja : szaktanár, igazgató)
Közösségi munkáért (adhatja: osztályfőnök, DÖK - vez., igazgató)
Jutalmazás formái:
Szóbeli dicséret
osztályközösség előtt,
iskolai közösség előtt.
Írásbeli dicséret (az írásbeli dicséret kapjon nyilvánosságot)
osztályfőnöki írásbeli dicséret,
szaktanári írásbeli dicséret,
igazgatói írásbeli dicséret,
diákönkormányzati írásbeli dicséret.
Oklevél, könyv tárgyjutalomAz „Év diákja”, „Év sportolója” cím elnyerése:
Az „Év diákja” kitűntető címet olyan tanuló kaphatja meg, aki folyamatos, évekre visszamenőleg színvonalas tanulmányi munkát végzett, kiváló magatartásával kitűnt társai közül, aktív részese volt a diákönkormányzati munkának, példaképe lehet az intézmény tanulóifjúságának.
Az Év sportolója olyan tanuló lehet, aki folyamatosan kimagasló teljesítményt nyújt valamelyik iskolai sportágban.
Az „Év diákját”, illetve az „Év sportolóját” a tanulóifjúság, a diákönkormányzat javaslata alapján a nevelőtestület választja nyílt vagy titkos szavazással.
A tanuló kiemelkedő teljesítményét (általános tantestületi dicséret) félévkor és tanév végén be kell jegyezni a bizonyítványba. Általános tantestületi dicséret feltétele: 5 tantárgyi kitűnő (ebből max.2 készségtárgyból is lehet)
A tanulókra vonatkozó fegyelmező intézkedések formái, rendje |
Azokat a tanulókat, akik az iskolai házirendet tanórán vagy tanórán kívül, az iskolán belül vagy az iskolán kívül (osztálykirándulások, terepi túrák, szabadég foglalkozások) megszegik, vagyis az iskolai közösség normáit sértő magatartást tanúsítanak, fegyelmező intézkedésben kell részesíteni.
A tanulók fegyelmezetlen magatartását rendszabályozó intézkedések a következők:
szaktanári figyelmeztetés (naplóba, ellenőrzőbe bejegyzés)
napközis nevelői figyelmeztetés
osztályfőnöki figyelmeztetés
osztályfőnöki intés
osztályfőnöki megrovás
igazgatói figyelmeztetés
igazgatói intés
igazgatói megrovás
tantestületi figyelmeztetés
tantestületi intés
tantestületi megrovás
Az elmarasztalás fokozatainak megállapítása az osztályfőnök feladata, s ez az osztályban tanító szaktanárok véleményének figyelembevételével történik. A büntetést írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni, ill. az osztálynapló megjegyzés rovatába be kell jegyezni.
A tanulókra vonatkozó fegyelmi eljárás és anyagi kártérítési felelősség szabályai
Ha a tanuló kötelességeit vétkesen és súlyosan megszegi, a fegyelmi eljárást fegyelmi eljárás alapján, írásbeli határozattal fegyelmi büntetésben részesíthető.
A fegyelmi büntetés lehet:
megrovás;
szigorú megrovás;
meghatározott kedvezmények, juttatások csökkentése, illetőleg megvonása;
áthelyezés másik osztályba, tanulócsoportba vagy iskolába.
A fegyelmi büntetést a nevelőtestület hozza.
Ha a tanuló tanulmányai folytatásával összefüggésben az iskolának kárt okoz, ez esetben a Ptk. szerint kell eljárni. A tanuló szülője/képviselője a jogszabályokban előírt módon és mértékben kártérítésre kötelezhető. A kártérítés pontos mértékét az iskola igazgatója határozza meg.
Az iskolai kötelező foglalkozásokról való távolmaradást igazolni kell. Az iskola minden, a tanuló mulasztására vonatkozó adatot köteles dokumentálni. A szülő legfeljebb 3 nap távollétet igazolhat. Előzetes engedélyt a 3 napnál hosszabb mulasztásra az igazgató adhat. Az igazolást a hiányzást követő első osztályfőnöki órán be kell mutatni.
A tanóráról való késést a szaktanárnak kell jelölni, melyet az osztályfőnök összesít. Ha a késések összesítése eléri az 1 tanóra időtartamát, a nevelő megteszi a szükséges lépéseket. Az így keletkezett hiányzást is igazolni kell.
Az igazolatlan mulasztással kapcsolatos teendők ellátása az osztályfőnök feladata. Ezeket dátummal ellátva az osztálynapló jegyzett rovatában írásban rögzíteni kell.
A tanórán kívüli foglalkozásokról történő távolmaradást igazolni kell.
A tanórán kívüli kötelező foglalkozások:
gyógytestnevelés
fejlesztés
felzárkóztató korrepetálás
mindennapos testnevelés
A tanórán kívüli választható foglalkozások:
szakkörök
tömegsport foglalkozások
Az igazolatlan mulasztás miatti intézkedések rendje
Első ízben történt igazolatlan mulasztás esetén a szülőt az erre a célra rendszeresített nyomtatványon értesíteni kell az igazolatlan mulasztásról és annak következményeiről.
Másodízben történt igazolatlan mulasztás esetében az osztályfőnök az igazolatlan mulasztás észlelésének napján köteles a „Feljelentés igazolatlan iskolai mulasztás miatt” c. nyomtatványt kitölteni, és az iskolavezetésnek leadni, valamint az iskola gyermek és ifjúságvédelmi felelőse a családsegítő központ és gyermekjóléti szolgálat közreműködését igénybe véve a tanuló szülőjét, képviselőjét megkeresni.
Egyéb speciális, az iskolára vonatkozó előírások
Az iskolai ünnepélyek kötelező ruházata mind a tanuló mind a pedagógus részére a sötét alj és a fehér felső.
Intézményünkbe a tanuló által behozott értékekért, így a kerékpárokért sem vállalunk felelősséget.
Mobiltelefon használata a tanóra, illetve a tanórán kívüli foglalkozások ideje alatt mind a tanulónak, mind a nevelőnek nem megengedett. Ezért ezen időpontok alatt a telefonokat ki kell kapcsolni.
Iskolánkban a szerencsejáték mindenféle fajtája, valamint az „ üzletelés” tilos.
A tanulótól a tanóra alatt elvett, illetve a nem engedélyezett elvett tárgyakat a pedagógus csak a szülővel történt egyeztetés után adja vissza.
Nem engedélyezett eszközök:
szúró-vágó eszközök, robbanó, tűzveszélyes anyagok, szeszes ital, dohányáru, nem korosztálynak megfelelő nyomtatványok, kiadványok, tárgyak,tiltott szerencsejátékok
A tanítás befejezése után amennyiben a tanulónak nincs szervezett foglalkozása hagyja el az intézményt.
A házirend betartása a közművelődési intézményegység által használt helyiségekben a látogatókra is vonatkozik.
A tanulók magatartásának és szorgalmának értékelése |
Tanulóink magatartásának és szorgalmának minősítési rendszerét az osztályfőnöki munkaközösség készítette el. Az értékelést az osztályfőnök végzi (az osztályban tanító nevelők, a napközis és a tanulószobai nevelő véleményét figyelembe véve) a tanulói közösség véleményének meghallgatása után.
A minősítés az életkori sajátosságok figyelembevételével fejezi ki a közösséghez, annak tagjaihoz való viszonyt. (Felelősségtudat, önállóság, közért végzett tevékenység, hangnem, segítőkészség, viselkedés.) A minősítés azonos elvek alapján valósul meg osztályközösségi, évfolyami, iskolai szinten.
Példás:
a házirendet megtartja, példája pozitívan hat a közösségre;
képességeit alkotó módon használja fel a közösségben;
segíti társait a közösségi és tanulmányi munkában, az iskolai élet különböző területein;
a közösséghez alkalmazkodó személyiség;
minden megnyilatkozásában kulturált hangnemet használ;
a közösségi munkában kezdeményező;
vállalt feladatait, megbízásait felelősségtudattal látja el;
társaival és a felnőttekkel való kapcsolatában mindig tisztelettudó;
az értékelt időszakban nem volt igazolatlan mulasztása;
Jó:
a házirendet betartja;
tevékenységével, magatartásával segíti a közösséget;
közösségi és tanulmányi munkában aktív, megbízható;
csak szóbeli figyelmeztetésben részesült;
Változó:
a házirend ellen időnként vét;
megbízásait, közösségi munkáját csak ösztönzésre végzi, képességeit nem hasznosítja a közösség megsegítésére;
társaival, nevelőivel szemben tanúsított magatartása kifogásolható;
az őt körülvevő környezet esztétikumainak, rendjének megtartására fel kell hívni a figyelmét;
nem alkalmazkodik a közösséghez;
írásbeli (szaktanári, osztályfőnöki) figyelmeztetése van;
szaktanári vagy osztályfőnöki intése van (1 alkalommal);
igazolatlan távolléte nem éri el az 5 órát;
Rossz:
a házirend ellen tudatosan, rendszeresen és súlyosan vét;
képességeit bomlasztó tevékenységre használja fel;
a közösségi munkából kivonja magát;
felelősséget sem társai, sem közössége iránt nem érez;
társaival, nevelőivel szemben erősen kifogásolható a viselkedése;
félév esetén: két osztályfőnöki intő, szaktanári intés, osztályfőnöki megrovás vagy igazgatói figyelmeztetés (intés), illetve fegyelmi határozattal kiszabott büntetés hatálya alatt áll.
A minősítés az egyéni képességek alapján - a körülmények mérlegelésével - kifejezi a tanulmányi munkához való viszonyt.
Példás:
a tanórákra való felkészülését a rendszeresség, kötelességtudat és a pontosság jellemzi;
az óra alatt kitartóan, érdeklődéssel figyel, aktivitása, teljesítménye állandó;
a feladatok végzésében önálló, rendszeres;
a tehetségéhez mérten részt vesz a csoportmunkában és az önálló munkában eredményes, társai munkáját is elősegíti;
önművelése rendszeres és többirányú;
szorgalmával példát mutat;
írásbeli munkáinak külalakjára az esztétikum, az igényesség jellemző;
Jó:
a tanórákra való felkészülésben rendszeres, de nem alapos;
az óra alatt figyel, spontán aktivitással vesz részt;
a tananyag iránt érdeklődik csupán;
a csoportmunkában és az önálló munkában tehetségéhez mérten vesz részt;
írásbeli munkáinak külalakja megfelelő;
Változó:
óra alatt figyelme ingadozó, hullámzó aktivitást mutat;
tanórákra való felkészülése rendszertelen;
feladatait felszólításra végzi, állandó ellenőrzést igényel;
érdeklődése szűk körű, ritkán tapasztalható aktív irányulás;
önművelése rendszertelen, információit csak esetenként használja fel;
írásbeli munkáinak külalakja változó képet mutat;
Hanyag
a szorgalom teljes hiánya jellemzi;
egyáltalán nem végzi el a feladatait, az órai munkában passzív;
feladatainak elvégzésében teljes az érdektelensége, a közöny jellemzi;
a tanultakat nem tudja alkalmazni;
A minősítés során az értékelési szempontok közül a tanulóknak nem feltétlenül szükséges mindegyiknek megfelelnie.